Naše dobrodružství v temné komoře
8
10
Vložil(a)
10.8.2016 20:19
Jedním z hlavních úkolů fotokroužku bylo kromě jiného také zprovoznění temné komory, abychom se mohli vedle digitální fotografie věnovat i fotografii analogové a jejímu zpracování. Tohoto nelehkého úkolu se zhostil Jiří Černohorský s pomocí Zdeňka Olivy a použili k tomu z velké části vybavení, které nám odkázal fotograf pan Malý. A protože škola ještě ani zdaleka nezačala, měli jsme my, členové fotokroužku, dostatek času seznámit se s dlouhým a magickým procesem vzniku klasické fotografie (magický je především pro nás, zhýčkance moderní techniky, kteří sice zvládnou photoshop, ale s vývojkou už mají trochu problémy, jak se však ukázalo až mnohem později). Sešli jsme se v pondělí 8. srpna a s lehkým politováním jsme zjistili, že jsme pouze dva, ale i tato počáteční nevýhoda se nakonec ukázala jako přednost – alespoň jsme po sobě potmě nešlapali. Plán byl takový, že si projdeme celým procesem fotografie, od základních informací o obsluze fotoaparátu na svitkový film, přes vyvolání negativů až po následné „okukování“ hotových fotek na světle. První den jsme se nejprve seznámili s fotoaparátem a filmem, s temnou komorou a se vším, co by nás mohlo potkat během focení. Naneštěstí se ukázalo, že se povedlo i to, co by se za žádných okolností povést nemělo, a to dvojitá expozice hned na prvním snímku malé šikovné modelky Stely (čelo jí přetínají zářivky ze stropu). A pak už jsme se vyzbrojeni expozimetrem a Yashicou vydali fotit. Vyfotit dvanáct snímků nám trvalo dvě hodiny – najednou jsme totiž začali o kompozicích (i expozicích) mnohem více přemýšlet. Stojí tyhle schody za to, aby byly na fotce? Není tady moc světla? Kam se mám postavit, aby to dobře vypadalo? Druhá šance prostě nebyla a vymazání nepovedené fotky bylo prostě nemožné. Navíc, jak poznat nepovedou fotku? Na to jsme si museli ještě chvíli počkat. Po návratu jsme se vydali s velkým očekáváním film vyvolat. Dopoledne jsme se prali s namotáváním filmu do vývojnice, a protože se celý tento proces musí odehrát v naprosté tmě, trochu jsme si zanadávali a ještě více zasmáli. Naštěstí se to Kristiánovi povedlo dobře a mohli jsme vyvolat negativy – vývojka, voda, ustalovač, voda a pak už jsme s úžasem sledovali snímky na filmu. Ono tam opravdu něco je! S politováním jsme zjistili, že většina snímků je rozmazaná, některé zase přesvětlené, jiné naopak moc tmavé. Ale to nám radost nezkazilo. Nechali jsme film uschnout a druhý den se s odhodláním vydali míchat pozitivní vývojku z mnoholetých chemikálií. Ač nevíme jak, povedlo se. Když bylo všechno nachystáno, započal náš boj se zvětšovákem. Hodiny, papír (kde že má tu citlivou stranu?), rukavice, zkušební proužky, zaostřování, lupa, vývojka a ustalovač a hlavně nepopleťte pinzety. Až z toho šla hlava kolem. Jaká však byla naše radost, když se ve vývojce začaly objevovat obrysy objektů na fotce. Fascinovaně jsme pozorovali, jak se objevuje černá a bílá v různé intenzitě. Přestože se naše fotky rozhodně nedají dát nikam na výstavku, jsou naše první (a rozhodně ne poslední!) a máme z nich ohromnou radost. Proces tvorby klasické fotografie je dlouhý, občas náročný a především (alespoň pro nás) absolutně nevyzpytatelný. A proto kouzelný. Tomu napjatému očekávání a bezbřehé radosti, když „to vyjde“ se zkrátka žádný digitál nevyrovná.
Martina Veberová